10-04-15

Als je niet kunt slapen

Zoveel narigheid dat je niet kan slapen? Je gedachten draaien in een kringetje om dat ene. Om de ene. Hoe kon dit gebeuren? Had ik het kunnen voorkomen? En dan de nacht: stilte om je heen maar geen stilte van binnen. Een hart dat op hol slaat. Pijntjes overal en die verschrikkelijke onmacht. Morgen.. Hoe zal het morgen weer gaan?

 
Ik lees vandaag psalm 3. David is aan het woord. Reken maar dat hij ook zulke nachten doorgeworsteld heeft. deze psalm is bijvoorbeeld ontstaan toen hij op de vlucht was voor zijn zoon eigen Absalom. Het besef dat jouw kind je met de dood bedreigt, is een hel op aarde. 
 
Davids emoties
Daar stond David dan in de vroege ochtend en hij bedacht wat de dag hem zal brengen. Hij riep het uit: HEER, hoe talrijk zijn mijn belagers, velen vallen mij aan, velen zeggen van mij: God zal hem niet redden. Hij voelde zich helemaal machteloos en bedrogen. Hij ging eraan. Zijn kind had een leger samengeroepen en zat hem op de hielen.
 
O Absalom, mijn zoon ...
 
David staat op
Ik weet niet met welk vijandig leger jij in de ogen kijkt. Maar ik weet wel hoe benauwend dat is in mijn eigen situatie. Daarom ben ik blij met Davids voorbeeld. Hij komt niet om niet in zijn ongeluk. Hij staat op en richt zijn oog ergens anders op.
 
Ondanks alles en heft zijn hoofd omhoog. Hij weet dat hij wordt bedreigd maar hij richt zijn oog op God.
 
 
U, HEER, bent een schild om mij heen,
u bent mijn eer, u houdt mij staande.
Roep ik tot de HEER om hulp,
hij antwoordt mij vanaf zijn heilige berg.
Ik ga liggen, val in slaap
en word wakker – de HEER beschermt mij.
Ik vrees de tienduizenden niet
die mij aan alle kanten omringen.

 
David let op God
Hij riep tot God middenin zijn ellendige situatie. En hij kreeg antwoord. Daarom kon hij slapen in de open lucht. Daarom kon hij zingen bij het wakker worden.

Bent je bereid om jouw moeilijkheden aan God over te geven? Hij is groter dan je probleem ooit kan worden. Niets loopt Hem uit de hand.

Als je niet kunt slapen:
  • denk terug aan de tijden dat Hij je hielp
  • dank Hem daarvoor
  • belijd je zonden
  • benoem de huidige situatie
  • bid om hulp en uitkomst
  • smeek om bescherming van je psyche
  • leg alles in Zijn hand ( en laat het daar dan ook)

8 opmerkingen:

  1. We must trust in the Lord with all our heart, and not lean on our own understanding.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! En herkenbaar! Zo lag ik pas ook zegeningen te tellen. Hij is gisteren en vandaag en altijd Dezelfde!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar! wat er ook gebeurt de Heer is trouw, en betrouwbaar, als mensen kan onze verstand niet alles begrijpen waar hij ons naar toe leidt, maar wel de goede weg voor degene die hem lief hebben...Prachtig post! fijne weekend ☀

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi stuk! Helemaal zo vlak voor het slapengaan... Bedankt voor het delen:)!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leg alles in Zijn Hand, en zing met David:
    Ik lag en sliep gerust
    van 's Heeren trouw bewust
    tot ik verfrist ontwaakte
    want God was aan mijn zij
    Hij ondersteunde mij
    in 't leed dat mij genaakte

    lieve groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb je gedachten gebruikt voor de zondagschoolles van morgen!
    Die moest ik na een drukke dag nog maken, en toen las ik eerst je blog!
    Dat zette gelijk aan het denken.
    Een hele goede les om de kinderen mee te geven, wat er ook gebeurd, hef je hoofd omhoog naar God. Bedankt dus !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dankjewel Ariëlla, dit had ik net even nodig ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog. Ik vind het leuk dat je kwam lezen. Een reactie is natuurlijk nog veel leuker!